Lata świetności PKS-ów przypadły na okres po wojnie. Oczywiście mają się one dobrze do dzisiaj, choć nie w każdym regionie, ale to w tamtym czasie zapotrzebowanie na przewozy rosło w bardzo szybkim tempie. Dzień po dniu w kolejnych miastach powstawały coraz to nowe okręgowe bazy PKS. Działo się tak w większości dużych miast, a zaczęło się w Warszawie.
PKS Łódź – logo
Charakterystyczne dla PKS-u było słynne już żółte logo z kierownicą. Chętnych do podróży autobusami przybywało z dnia na dzień i w latach dziewięćdziesiątych PKS przeżywał apogeum popularności.
Coraz częściej ludzie wybierali ten środek przewozu, kosztem podróżowania pociągiem. Praktycznie każdy miejski autobus posiadał już wtedy logo PKS. Nie inaczej było w Łodzi, gdzie w szybkim tempie przybywało kolejnych linii przejazdu.
PKS na wsiach
Największą popularność PKS osiągnął na wsiach. To tam stał się on kultowy i niejednokrotnie był jedynym środkiem transportu, jakim dysponowali mieszkańcy małych wiosek, chcący dostać się do większych miast. Spóźniając się na słynny PKS, nie było możliwości w przeciągu kilku minut dostać się np. do pracy kolejnym autobusem.
Autobusy kursowały często w odstępach godzinnych i dłużej, więc ludzie przychodzili na przystanek często dużo wcześniej, aby nie pozbawić się możliwości dostania do większego miasta. Nierzadko ludzie, którzy codziennie rano oczekiwali przejazdu PKS-em, siadali w autobusach w stałych parach. Przyjaźnie powstałe w autobusach w tamtych czasach nie były niczym dziwnym.
PKS Łódź a teraźniejszość
Łódzki PKS zrezygnował z bycia przewoźnikiem komunikacji regularnej w 2021 roku. Tak, jak kiedyś, był to jedyny środek transportu, oprócz pociągów, tak dzisiaj przynosił zbyt małe zyski, aby kontynuacja działalności miała sens.
Rentowność wielu linii była tak niska, że to, co kiedyś stanowiło jedyne okno na świat dla wielu ludzi z podmiejskich terenów, teraz po prostu przestało funkcjonować i ostatecznie PKS Łódź został zlikwidowany definitywnie. Obecnie firma zarządza już tylko kilkoma nieruchomościami.